Magamraismerő

Írja: Dr. Aschenbrenner Zsuzsanna

Hogy ne legyen válogatós…


Egy egyébként egészséges, jól fejlődő kisgyermeknél sem mindig könnyű elérni azt, hogy változatosan egyen. Különösen kétéves kor táján a gyerekek előszeretettel szelektálnak az egyes ételek között. Például elkezdik elutasítani azokat az ételeket, amelyeket korábban szerettek, vagy az új élelmiszereket nem fogadják el.

Annak, hogy egy kisgyermek elutasít bizonyos élelmiszereket, sok minden más mellett az étel textúrája, állaga is oka lehet. Ez lehet az étel keménysége, nedves felszíne, furcsa formája, nyálkássága, simasága, durvasága vagy éppen darabossága miatt. Az adott étellel való szorosabb ismerkedés jó módszer lehet az élelmiszerek elfogadtatásához, az ismételt találkozások során a kisgyerek egyre jobban megismerheti az adott ételt.

Ha lehetőséget kap arra, hogy kézzel ismerkedjen az egyes állagokkal, az ételek tapintatával, felszínével, akkor javulhat azok elfogadása is. Azok a gyerekek, akik előzőleg egy evéstől független helyzetben ismerkedhetnek egy bizonyos állaggal, akkor az ilyen minőségű ételt később szívesebben megeszik. És ha van lehetőségük kézzel megismerni egy adott ételt, utána szívesebben fogadják az azonos minőségű, de más ételeket is.

Az élelmiszerek elutasítása nem csak a kisgyermek ízlésén múlik, hanem attól is függ, hogy az étel illata, kinézete megfelelő-e a számára. Kisgyerekkorban különösen kitüntetett jelentőséggel bír az ételek összetétele, konzisztenciája, így a kifejezetten darabos, inhomogén, esetleg kemény, nedves vagy csúszós ételek egyaránt elutasításra kerülhetnek. Emellett azok a gyerekek, akik a tapintásos ingerekre érzékenyebbek, még könnyebben elutasítják ezeket az ételeket.

Az élelmiszerekkel történő ismerkedésre való ösztönzés és az ismétlődő élmények javíthatják a kisgyerek hozzáállását az evéshez, nagyobb kedvvel nyúlhat az ételek után, innen pedig már könnyebben bekövetkezik az, hogy meg is kóstolja azokat. Ez lehet teljesen új étel, de lehet olyan is, amely ismerős és korábban kedvelt volt. Innen pedig eljuthat a változatos táplálkozáshoz.

De nem csak a textúra alapos megismerése segíthet az elfogadásban, hanem az egyéb érzékszervekhez kötődő étel-tulajdonságokkal való ismerkedés is játékos formában. Így például az ételek szagolgatása, megnézegetése, vagy akár a hozzá kapcsolódó hanghatások is segíthetnek abban, hogy szívesebben kóstolják meg ezeket az ételeket. Ha csak megtekintésre van módjuk, az nem ilyen hatásos.

Ezért is fontos, hogy már a hozzátáplálás elejétől fogva a csecsemőnek, aztán pedig a kisgyermeknek legyen lehetősége megismerkedni közelebbről is az ételekkel, tudjon minél több tapasztalatot szerezni ezekről. Ez a későbbiekben nagyban megkönnyítheti azt, hogy a kétéves kori válogatósságon könnyebben átlendüljön a gyerek és kevésbé legyen megterhelő időszak a család számára.

(Fotó: Pixabay)

Dr. Aschenbrenner Zsuzsanna

Dr. Aschenbrenner Zsuzsanna